کاربرد فناوریمقالات

محتوای الکترونیکی – مطالب آموزشی آینده؟

اینترنت و آموزش دو چیز هستند که می توانند دست به دست هم بدهند. بدون شک اینترنت و همه کالاهای حاصل از آن امروزه برای ما بیگانه نیستند. ما از موبایل بانک استفاده می کنیم، از طریق اینترنت خرید می کنیم و حتی به صورت آنلاین استراحت می کنیم. در محل کار، دیگر نمی توانیم عملکرد بدون اینترنت را تصور کنیم. آیا تغییرات در آموزش و پرورش نیز به این سرعت پیش می رود؟

درست در مقابل چشمانمان، می‌توانیم فناوری‌های مدرن، کارهای تعاملی برای تشویق دانش‌آموزان و نسخه‌های موبایلی کتاب‌های درسی را ببینیم. متأسفانه، بسیاری از ما هنوز مدرسه را با کتاب‌های درسی کاغذی و تکالیف غیر درگیرانه مرتبط می‌دانیم. اما مدارس می توانند چیزهای بیشتری برای ارائه داشته باشند. هدف معلمان فداکار همگام شدن با زمان، آموزش موثر و جالب به نسل‌های جوان است که اینترنت برای آنها یک محیط طبیعی است. در دستیابی به این اهداف، محتوای الکترونیکی وجود دارد که اگر ضروری نباشد، مفید است.

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی جزئی از آموزش دیجیتال است که برای حمایت از معلمان و دانش آموزان در انتقال و کسب دانش از راه دور و همچنین چهره به چهره طراحی شده است. یک محتوای الکترونیکی می تواند از مواد مختلفی تشکیل شده باشد. منابع می‌توانند شامل ویدیوها، واقعیت مجازی / واقعی ، عناصر گیمیفیکیشن و سایر مواد جذاب باشد. علاوه بر این، می‌توانید منابع را در پی‌دی‌اف با نقاط مهم یا حتی کل درس‌ها یا دوره‌های تعاملی ترکیب کنید.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های محتوای الکترونیکی از دیدگاه معلمان، حمایت از آنها در فعال‌سازی دانش‌آموزان و تقویت فردی‌سازی فرآیند یادگیری است. به لطف وظایف تعاملی، فراگیران مشارکت قابل توجهی در دروس نشان می دهند و می توانند مطالب را کارآمدتر یاد بگیرند. علاوه بر این، کلاس هایی که با پشتیبانی محتوای الکترونیکی برگزار می شوند بسیار لذت بخش تر هستند. آنها تنوع را معرفی می کنند و تعاملات گروهی را تسهیل می کنند. با این حال، یادآوری این نکته ضروری است که محتوای الکترونیکی یک روش آموزشی نیست، بلکه منبعی است که می‌تواند هنگام برگزاری کلاس‌ها، صرف نظر از روش انتخابی، استفاده شود.

محتوای الکترونیکی در عمل

دو سال پیش، وضعیت جهان ما را مجبور کرد سبک زندگی خود را تغییر دهیم و از راه دور شروع به فعالیت کنیم. مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبودند. از روزی به روز دیگر لازم بود که روش های آموزشی موجود را کاملاً کنار بگذاریم و به طور انحصاری از راه حل های دیجیتال استفاده کنیم. با این حال، آن زمان اهمیت یادگیری دیجیتال را ثابت کرد و باید به تدریج اجرا شود. در آموزش دیجیتال، محتوای الکترونیکی نه تنها نوعی ارائه محتوای آموزشی است، بلکه از دیدگاه ناشر، همه مطالبی است که دانش‌آموزان را برای فعال شدن از طریق ویدئو، AR/VR، گیمیفیکیشن و بسیاری موارد دیگر تشویق می‌کند. 

محتوای الکترونیکی آموزشی در حال استفاده – دقیقاً به چه معناست؟

  • امکان آموزش از راه دور از هر کجای دنیا و در هر زمان. محتوای الکترونیکی همیشه در دسترس است، بنابراین یادگیری می‌تواند زمانی انجام شود که برای دانش‌آموز راحت‌تر باشد. تنها چیزی که باید یاد بگیرید تلفنی است که محتوای الکترونیکی روی آن نمایش داده شود.
  • فرصت های بیشتر در کلاس درس – محتوای الکترونیکی عمدتاً از مدارس و معلمان پشتیبانی می کند. فرصت های جدیدی را فراهم می کند. به لطف این، دروس شیمی می‌تواند شامل دانش نظری و ضبط‌های موجود از آزمایش‌های هیجان‌انگیز باشد که معمولاً اجرای آنها در کلاس درس دشوار است. در نتیجه، دانش آموزان با دقت بیشتری شرکت می کنند و تمایل بیشتری به حضور در کلاس ها دارند.
  • یادگیری تطبیقی ​​– توانایی اصلاح ارائه مطالب در پاسخ به عملکرد دانش آموز. فقط eContet توانایی ایجاد مواد برای یادگیری تطبیقی ​​را فراهم می کند و بر حداکثر فردی شدن فرآیند آموزشی دانش آموز تأکید دارد. علاوه بر این، محتوای الکترونیکی تعاملی، مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ را قادر می‌سازد، که به ایجاد مواد یادگیری تطبیقی ​​کمک می‌کند و به معلمان اجازه می‌دهد تا نتایج و پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان را دنبال کنند.
  • کتاب های درسی در دستگاه های الکترونیکی موجود است: لپ تاپ، تلفن، تبلت. آنها اغلب در قالب های پی دی اف با نقاط اتصال ضمیمه ارائه می شوند.
  • گیمیفیکیشن استفاده از عناصر بازی در فرآیند آموزشی است. به همین دلیل دانش آموزان مطالب را خیلی بهتر به خاطر می آورند و مشارکت آنها در کلاس ها افزایش می یابد. گیمیفیکیشن یک تنوع جالب از دوره ساده دروس، یادگیری از طریق بازی است. کودکان همچنین رقابت سالم و همکاری با دیگر بازیکنان را به لطف بازی های مختلف می آموزند.

محتوای الکترونیکی برای چه کسانی است؟

بهترین جنبه مطالب آنلاین، انعطاف پذیری و سازگاری آنها با هر گروه اجتماعی است. در واقع هیچ محیط حومه مدرسه ای وجود ندارد که از مزایای استفاده از محتوای الکترونیکی بهره مند نشود.

  • دانش آموزان – آنها گروه هدفی هستند که مطالب دیجیتالی مانند کتاب های الکترونیکی و تکالیف تعاملی برای آنها ایجاد می شود. به لطف راه‌حل‌های دیجیتالی معرفی‌شده، آنها می‌توانند در هر نقطه از جهان، در هر زمان و به روشی که مناسب‌تر است، دانش کسب کنند.
  • معلمان – تمام مواد دیجیتال از کار آنها با دانش آموزان پشتیبانی می کند. بالاتر از همه، معلمان می خواهند به طور موثر تدریس کنند. آنها مشتاق استفاده از راه حل های جدیدی هستند که eContent ارائه می دهد. محتوای الکترونیکی امکان توسعه روش تدریس هر معلم را فراهم می کند. این امکان جمع آوری داده ها و آماری را فراهم می کند که در مورد پیشرفت دانش آموز یا وظایفی که آنها قادر به حل آنها نیستند اطلاعات می دهد.
  • والدین – به دلایل طبیعی، والدین از راه حل هایی که نتایج بهتری را در آموزش به ارمغان می آورند، قدردانی می کنند. آنها همچنین هنگام دسترسی به محتوای آنلاین، پشتیبانی از یادگیری فرزندانشان را آسان تر می کنند.
  • معلمان – با استفاده از محتوای الکترونیکی، معلمان می توانند دانش خود را به روشی جالب تر و جذاب تر منتقل کنند. استفاده از منابع آنلاین نیز کار آنها را آسان تر و موثرتر می کند.

محتوای الکترونیکی آماده

سه راه اصلی برای ایجاد محتوای الکترونیکی وجود دارد. می توان آن را در داخل با استفاده از یک ابزار تألیف ساخت . این امر مستلزم داشتن دانش مناسب و دسترسی به مواد اساسی است. دوم، می توان آن را به عنوان مواد آموزشی دیجیتال آماده خریداری کرد. در نهایت، می‌توان آن‌ها را سفارش داد، به عنوان مثال، با انتقال کتاب‌های درسی تخت به یک نسخه دیجیتال و تعاملی.

محتوای الکترونیکی آماده شامل هزاران ویدیو، عکس، گرافیک و سایر مواد تعاملی با کیفیت عالی است که صدها موضوع را پوشش می‌دهد. کاربران می توانند به روش های مختلف با آنها کار کنند و آنها را آزادانه ترکیب کنند. این باعث می شود آنها برای شرایط مختلف و روش های تدریس عالی باشند. علاوه بر این، eContent را می توان در دستگاه های مختلف تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و تلفن استفاده کرد. برای چه کسانی محتوای الکترونیکی آماده راه حل خوبی است؟ البته، ما آن را به همه ناشران، و به ویژه برای:

  • کسانی که مجبور شده اند مواد دیجیتال خود را به سرعت در دسترس قرار دهند.
    این وضعیت عمدتاً زمانی ایجاد می‌شود که به عنوان مثال، وزارت آموزش ناشران را ملزم به ایجاد و در دسترس قرار دادن منابع دیجیتالی می‌کند. آماده کردن آنها با عجله راه حل راحت و مقرون به صرفه ای نیست، بنابراین ارزش انتخاب محتوای الکترونیکی آماده را دارد.
  • کسانی که هنوز تیم شایسته ای برای ایجاد محتوای الکترونیکی خود تشکیل نداده اند، یا هنوز منابعی برای تسهیل اشتراک گذاری مواد دیجیتال در اختیار ندارند.
  • آن دسته از ناشرانی که تازه وارد بازار شده اند، مشتاق استفاده از محتوای الکترونیکی از پیش ساخته شده هستند.

خلاصه – محتوای الکترونیکی به عنوان یک کمک آموزشی

آیا محتوای الکترونیکی مطالب آموزشی آینده است؟ مطمئناً بله، و در بسیاری از مؤسسات انتشاراتی، پیشنهادات و مدارس پیشرو، حتی در حال حاضر نیز وجود دارد. جای تعجب نیست، زیرا محتوای الکترونیکی به عنوان پایه آموزش مدرن مزایای بسیاری از دیدگاه ذینفعان مختلف دارد. برای ناشران آموزشی، این یک راه حل زمان و مقرون به صرفه است که کیفیت بالایی را ارائه می دهد. معلمان از محتوای الکترونیکی به دلیل تعامل و امکان گزارش های فراوان به دلیل جمع آوری مقدار زیادی از داده ها که نتایج و پیشرفت هر دانش آموز را در یادگیری ارائه می دهد، بهره می برند. برای دانش آموزان، این یک منبع تعاملی و جذاب از دانش است که در هر زمان از هر دستگاهی قابل دسترسی است. علاوه بر این، محتوای الکترونیکی کیفیت و کارایی آموزش را از طریق ویژگی سازگاری افزایش می‌دهد. به لطف آن، هر دانش آموز به طور متفاوتی دانش را کسب می کند اما نتایج یکسانی را به دست می آورد.

علاوه بر این، مواد به طور مداوم به روز می شوند، که در نسخه آنالوگ محصول غیرممکن است. همچنین کسب درآمد از کل دسته ها یا قطعاتی از مواد بسیار ساده تر است. آنها را می توان با دسترسی محدود به زمان یا به عنوان مواد اضافی به کتاب های درسی کاغذی موجود فروخت.

هنوز مطمئن نیستید که آیا منابع تعاملی آماده برای شما مناسب است؟ نمونه های محتوای الکترونیکی تولید شده توسط لرنتیک را بررسی کنید.

نمونه های محتوای الکترونیکی منبع:‌https://www.learnetic.com/what-is-econtent-educational-publishers/ 

ابراهیم حقیقی

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مرکز بنت الهدی صدر فردوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *