کاربرد فناوریمقالات

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی یک وب سایت یا برنامه است که به افراد امکان می دهد در یک پلت فرم مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . کاربران می توانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند، نظرات خود را بیان کنند، علایق متقابل را بررسی کنند، شغل جستجو کنند، کسب و کار خود را تبلیغ کنند، روابط برقرار کنند و  با یکدیگر تعامل داشته باشند. کسانی که در یک شبکه اجتماعی شرکت می‌کنند، اغلب طیف وسیعی از اطلاعات و محتوا ، از جمله عکس‌ها، فیلم‌ها، کلیپ‌های صوتی، اسناد، اخبار، مواد بازاریابی یا پیوندهایی به منابع دیگر را به اشتراک می‌گذارند.

افراد به دلایل شخصی و حرفه ای در شبکه های اجتماعی شرکت می کنند. کسانی که در سطح شخصی درگیر هستند از اشکال مختلف رسانه برای تعامل با یکدیگر استفاده می کنند و اغلب جزئیات شخصی زندگی خود را به اشتراک می گذارند. انتقال اطلاعات از منابع دیگر؛ یا اظهار نظر در مورد انواع مختلف رویدادها، چه در نزدیکی و چه در جهان به طور کلی. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است از رسانه های اجتماعی برای حفظ ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، اشتراک گذاری نقاط عطف مهم در زندگی خود یا ارتباط با دیگرانی که علایق مشابهی دارند، استفاده کنند.

کسانی که به دلایل حرفه ای شرکت می کنند عموما از شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی یا پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده می کنند. برای برخی از سازمان ها، شبکه های اجتماعی بخشی استراتژیک از استراتژی بازاریابی آنها است. آنها ممکن است از شبکه های اجتماعی برای اعلام محصولات جدید، افزایش آگاهی در مورد کسب و کار خود یا جذب مشتریان جدید استفاده کنند. آنها همچنین ممکن است از شبکه های اجتماعی برای اهداف دیگری مانند تعامل با شرکا یا اعلام فرصت های شغلی استفاده کنند .

برخی از شرکت ها کارکنان خود را برای حفظ پروفایل های شبکه های اجتماعی و به روز رسانی محتوا اختصاص داده اند. در حالت ایده‌آل، کارمندانی که وظیفه مدیریت حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی را بر عهده دارند، یک خط‌مشی رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌کنند، بنابراین هیچ ابهامی در مورد آنچه مدیریت استفاده قابل قبول می‌داند وجود ندارد.

فهرستی از 10 وب سایت برتر شبکه های اجتماعی که بر اساس تعداد حساب های فعال رتبه بندی شده اند.
این 10 شبکه اجتماعی میلیون ها تا میلیاردها کاربر را به اشتراک می گذارند.

شبکه اجتماعی به چه معناست؟

هیچ تعریف واحدی برای تشکیل یک شبکه اجتماعی وجود ندارد، اگرچه انواع مختلف شبکه های اجتماعی اغلب ویژگی های مشابهی دارند. به عنوان مثال، افراد یا سازمان‌هایی که در یک شبکه اجتماعی شرکت می‌کنند معمولاً نمایه‌هایی ایجاد می‌کنند که شامل اطلاعاتی درباره خودشان است. گاهی اوقات نمایه ها کاملاً دقیق یا شخصی هستند و شامل عکس یا مطالب دیگر می شوند.

شبکه‌های اجتماعی معمولا مکانیسم‌هایی را برای ارسال مطالبی مانند عکس‌ها، ویدیوها، وبلاگ‌ها یا لینک‌هایی به سایت‌های دیگر ارائه می‌کنند. سایر کاربران می توانند در مورد محتوا نظر دهند یا به آن امتیاز دهند و همچنین آن را به سایر کاربران توصیه کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های معمول یک شبکه اجتماعی، توانایی کاربران برای ایجاد ارتباط است، مانند توانایی «دوست» با شخص دیگری یا «دنبال کردن» آن فرد. بسیاری از شبکه های اجتماعی همچنین به اعضا اجازه می دهند گروه هایی را بر اساس علایق مشترک یا سایر اشتراکات تشکیل دهند. در برخی موارد، کاربران می توانند در چت خصوصی یا چت گروهی شرکت کنند.

شبکه های اجتماعی اشکال مختلفی دارند و مخاطبان زیادی را هدف قرار می دهند که برخی از آنها خاص تر از دیگران هستند. می توان استدلال کرد که همه شبکه های اجتماعی یک هدف مشترک دارند: ارائه وسیله ای برای تبلیغ کنندگان برای فروش محصولات و خدمات خود. با این حال، معنای شبکه اجتماعی لزوماً به حمایت از درآمد تبلیغات وابسته نیست . شبکه های اجتماعی زیر نشان دهنده پلتفرم های محبوب هستند:

  • همکلاسی ها سایتی برای افرادی که با هم به مدرسه رفته‌اند و می‌خواهند دوباره به هم متصل شوند یا احتمالاً برنامه‌ریزی برای گردهمایی مجدد کلاس داشته باشند.
  • فیس بوک . مکانی برای ارتباط افراد و به اشتراک گذاری اطلاعات با دوستان، خانواده یا افراد دیگر.
  • اینستاگرام . بستری برای به اشتراک گذاری عکس ها، فیلم ها و پیام ها با افراد یا گروه های دیگر.
  • لینکدین . یک پلت فرم شبکه حرفه ای برای افراد و سازمان ها برای ارتباط با سایر متخصصان، شناسایی فرصت ها و گسترش علایق تجاری خود.
  • پینترست _ یک انجمن آنلاین برای افراد برای به اشتراک گذاری و کاوش تصاویر در مورد طیف گسترده ای از موضوعات.
  • Reddit. سایتی برای ارسال اخبار، ایده ها و مطالب و برای پاسخ دادن به مطالبی که دیگران در سایت ارسال کرده اند.
  • اسنپ ​​چت . یک برنامه پیام‌رسانی فوری برای اشتراک‌گذاری آسان عکس‌ها و ویدیوهایی که پس از مشاهده ناپدید می‌شوند.
  • TikTok. یک پلت فرم به اشتراک گذاری ویدیو برای ارسال ویدیوهای کوتاه در مورد موضوعات مختلف.
  • وبلاگ Tumblr سایتی برای ارسال میکروبلاگ ها ، اشتراک گذاری محتوای چندرسانه ای و ارتباط با سایر کاربران پیرامون علایق خاص.
  • وی چت یک برنامه تماس و پیام رسانی که به طور گسترده در چین برای چت با سایر کاربران، ارسال عکس و فیلم، و برقراری تماس های ویدیویی و صوتی استفاده می شود.
  • واتس اپ . یک سرویس پیام رسانی و تماس خصوصی که از تماس صوتی و تصویری با افراد و گروه ها پشتیبانی می کند.
  • X ( تویتر سابق ). سایتی برای ارسال میکروبلاگ ها و به اشتراک گذاری محتوای چند رسانه ای، اخبار و اطلاعات، پیوند به منابع اضافی و انواع دیگر اطلاعات.
  • یوتیوب . پلتفرمی برای به اشتراک گذاری ویدیوها در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، با کیفیت و طول ویدیوها، از کلیپ های کوتاه تا تصاویر متحرک کامل.

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی به یک نیروی مسلط در اینترنت تبدیل شده اند و مزایایی را به افراد و سازمان ها ارائه می دهند. کاربران ممکن است برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده یا ارتباط با سایر کاربرانی که علایق یا اهداف مشابهی دارند، به شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند. در برخی موارد، کاربران ممکن است از رویدادهای مهم مطلع شوند زیرا این اطلاعات توسط یکی از دوستان مرتبط یا اعضای خانواده آنها ارسال شده است.

سازمان ها از هر نوع می توانند به طور بالقوه از شبکه های اجتماعی بهره مند شوند . به عنوان مثال، آنها ممکن است از شبکه های اجتماعی برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص استفاده کنند تا بتوانند اطلاعات کسب و کار خود را به آنها ارائه دهند، آگاهی از برند را افزایش دهند، ترافیک وب سایت خود را ایجاد کنند یا محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنند. شبکه های اجتماعی همچنین راه موثری برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و همچنین پرورش مشتریان جدید ارائه می دهند.

علیرغم مزایایی که شبکه های اجتماعی ممکن است ارائه دهند، با چالش های متعددی نیز همراه هستند. برای مثال، کاربران ممکن است قربانی زورگویی سایبری ، سایبری یا سایر رفتارهای غارتگرانه شوند. چنین رفتاری می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در موارد شدیدتر، قربانیان به خودکشی متوسل شده اند.

حتی در غیاب رفتار غارتگرانه، اعتیاد به رسانه های اجتماعی یک نگرانی جدی است. برخی از کاربران روزانه ساعات زیادی را صرف درگیر شدن با شبکه های اجتماعی مورد علاقه خود می کنند. در برخی موارد، اگر به اندازه کافی آنلاین نشوند، احساس اضطراب را تجربه می کنند.

حفظ حریم خصوصی یکی دیگر از نگرانی های جدی شبکه های اجتماعی است. داده های ارسال شده به صورت آنلاین، صرف نظر از اینکه چقدر شخصی هستند، برای دریافت تبلیغات و مجرمان سایبری رایگان تلقی می شوند. گاهی اوقات تنظیمات حریم خصوصی یک سایت همیشه واضح نیست و کاربران به طور ناخواسته اطلاعات شخصی خود را فاش می کنند. علاوه بر این، ارائه دهندگان خدماتی که میزبان این سایت‌ها هستند ، اغلب داده‌های قابل توجهی در مورد کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند که ممکن است برخی از آنها را به شرکت‌های دیگر بفروشند. حتی اگر اطلاعات را نفروشند، ارائه‌دهندگان خدمات ممکن است قربانی حملات سایبری شوند و در نتیجه اطلاعات شخصی به خطر بیفتد.

یکی دیگر از چالش های شبکه های اجتماعی، حجم فزاینده اطلاعات غلطی است که آنها منتشر می کنند. در برخی موارد، این اطلاعات بر اساس چیزی بیش از شنیده ها، شایعات یا دروغ های آشکار نیست. کاربران فردی، سازمان‌های خبری، احزاب سیاسی، دولت‌ها و سایر گروه‌ها همگی به انتشار اطلاعات نادرست با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، و گاهی اوقات کمپین‌های پیچیده و گسترده اطلاعات نادرست، معروف هستند.

با این حال، در همان زمان، بحث فزاینده‌ای در مورد اینکه آیا ارائه‌دهندگان خدمات باید بر محتوا نظارت و فیلتر کنند و به طور مؤثر اطلاعات خاصی را سانسور کنند، وجود دارد، زیرا آنها سعی می‌کنند قوانین آزادی بیان، افکار عمومی و برنامه‌های خود را دنبال کنند.

در مورد آخرین روند رسانه های اجتماعی بیاموزید و تفاوت بین رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی را کشف کنید . 10 راه برای شناسایی اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی را بررسی کنید . آخرین بار در اکتبر 2023 به روز شده است

منبع:  https://www.techtarget.com/searchcio/definition/social-network

ابراهیم حقیقی

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مرکز بنت الهدی صدر فردوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *