تصوّری غلط !

تصوّری غلط ! سیّدحسن تقی‌زاده تازه از اروپا برگشته بود. روزی به منزل مدرّس آمد و طیّ مذاکرات مفصّل اظهار داشت: آقا! انگلیسی‌ها خیلی قدرتمند و باهوش و سیاستمدارند. نمی‌توان…

ادامه خواندنتصوّری غلط !

استفتاء در باره برداشت آب از قنات

باسمه تعالی
ُسلام علیکم
در روستای ما قناتی است که بیش از ۲۰۰خرده مالک دارد با توجه به این که دارای آب شیرین است
مردم  روستا جهت مصرف آشامیدنی برداشت می کنند .
با توجه به کاهش شدید آب قنات برداشت آب باعث کاهش آبیاری زمین ها و باغات مالکین می شود.
با توجه به این که خانه های روستا از آب لوله کشی برخوردار است ولی کیفیت مناسبی برای شرب ندارد
برداشت آب از قنات بدون اجازه و رضایت مالکین چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
اگر بدون رضایت صاحبان آن باشد جایز نیست؛ و حکم غصب را دارد.
موفق و مؤيد باشيد

ادامه خواندناستفتاء در باره برداشت آب از قنات

ارزش و ثواب آیة الكرسى

ارزش و ثواب آیة الكرسى

آیة الکرسی یکی از بزرگترین و با فضیلت ترین آیات قرآن کریم است. در روایات، برای تلاوت آیة الكرسى، فضایل و برکات بسیار و نتایج مادی و معنوی فراوانی برشمرده شده است. برخی آیات نام خاصی دارند که آن نام، از متن آیه گرفته شده است. مانند کرسی که در آیه ذیل قرار دارد و این آیه، آیة‎الکرسی نامگذاری شده است. در این مطلب برخی از خواص و نتایج تلاوت این آیه را از این روایات ذکر می‎نماییم.

«اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ مَن ذَاالَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.»(بقره/255)

خداست كه معبودى جز او نیست زنده و برپا دارنده است. نه خوابى سبك او را فرو مى‏گیرد و نه خوابى سنگین. آنچه در آسمان‎ها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست. كیست آن كس كه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند؟ آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‏داند. و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‏یابند. كرسىِ او آسمان‎ها و زمین را در برگرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست، و اوست والاىِ بزرگ .

(بیشتر…)

ادامه خواندنارزش و ثواب آیة الكرسى